SEO – Optimering af hjemmesiden

Skal din hjemmeside være nem at finde i søgeresultatet?

Hvad er SEO?

Helt kort så er SEO en forkortelse af “Search Engine Optimization”, på almindeligt dansk betyder det søgemaskineoptimering.

Du er sikkert stødt på udtrykket mange gange, men hvis ikke du er sikker på hvad det betyder, så skal jeg prøve at forklare det så godt jeg kan.

SEO er det man gør på sin hjemmeside for at gøre det lettere for Google og andre søgemaskiner at placere hjemmesiden i søgeresultaterne. 

For at opnå en god placering i søgeresultaterne er der over 200 faktorer, som søgemaskinerne kigger på.

Og hvis vi nu skal være ærlige og kigge indad, så er det de færreste af os der kigger længere ned i søgeresultaterne end på side 2.

Så en god placering i søgeresultatet, giver flere besøgende, altså trafik på din hjemmeside.

SEO består af flere aspekter

Da søgemaskinerne kigger på mere end 200 faktorer, når de indekserer din hjemmeside, så giver det også næsten sig selv at det at optimere en side er en stor opgave. Om ikke andet så i hvert fald tidskrævende.

Der er mange aspekter i SEO, men der er dog to hovedkategorier

  • Onpage SEO
  • Offpage SEO

Onpage SEO er alt det du kan gøre på din hjemmeside, som du selv kontrollerer. Det er for eksempel indhold, billeder, video og opsætning af dette.

Offpage SEO er mere teknisk og arbejder i høj grad med Linkbuilding, som i sin enkelthed består i at opbygge links til og fra din side, fra andre hjemmesider. Men det handler også om klik fra sociale medier og meget andet.
I bund og grund er det alt det du ikke umiddelbart kan kontrollere.

Vil du hellere bruge tiden på det du er god til? 

Så lad os tage en snak om hvordan Webredaktøren kan hjælpe dig

SEO består af flere aspekter

Da søgemaskinerne kigger på mere end 200 faktorer, når de indekserer din hjemmeside, så giver det også næsten sig selv at det at optimere en side er en stor opgave. Om ikke andet så i hvert fald tidskrævende.

Der er mange aspekter i SEO, men der er dog to hovedkategorier

  • Onpage SEO
  • Offpage SEO

Onpage SEO er alt det du kan gøre på din hjemmeside, som du selv kontrollerer. Det er for eksempel indhold, billeder, video og opsætning af dette.

Offpage SEO er mere teknisk og arbejder i høj grad med Linkbuilding, som i sin enkelthed består i at opbygge links til og fra din side, fra andre hjemmesider. Men det handler også om klik fra sociale medier og meget andet.
I bund og grund er det alt det du ikke umiddelbart kan kontrollere.

Vil du hellere bruge tiden på det du er god til? 

Så lad os tage en snak om hvordan Webredaktøren kan hjælpe dig

Grundlaget for at lave SEO er søgeordsanalysen

Søgeordsanalysen danner hele grundlaget for din SEO. Analysen består i at finde ud af hvad dine besøgende søger efter på nettet og hvilke af disse søgninger du gerne vil findes på.

På den måde kan du arbejde målrettet med din optimering af hjemmesiden.

En god øvelse er at tænke på hvad du ville søge på, hvis du skulle finde dine produkter eller services på Google.

Når du har fundet alle de ord eller sætninger, så begynder analysen.

Der findes mange gratisværktøjer der kan fortælle dig hvor mange søgninger der er på de ord du er kommet frem til og samtidig foreslå relaterede ord.

Ved at lave analysen grundigt, kan du sortere i ord, der kunne betyde en masse andre ting, eller du vil måske finde ud af at dit søgeord kombineret med en by er megt mere relevant for dig.

Under alle omstændigheder vil dine søgeord var uundværlige når du skriver tekster og lave andet indhold.

Du skal se dine søgeord som dine fokusord. Det er dem du skal forsøge at få skrevet indhold om og dem der skal fremhæves overfor Google.

Men hvordan fremhæver du dem så?

Brug dine søgeord i Titles, Meta descriptions, overskrifter og tekster

Okay, jeg kan godt forstå hvis du lige stod lidt af på den overskrift!

Men bare rolig, her kommer forklaringen…

Titles

Illustration af Titletag

Her ser du hvordan en title ser ud i fanen på en browser.

Her er brugt søgeord som billeder, fremkald og print foto. Denne title er det du også ser i Googles søgeresultater

Søgeresultat til illustration af meta og titletag

 Det er en super måde at fortælle Google hvad denne side handler om.

Meta Descriptions

Hvis du kigger på ovenstående billede af søgeresultatet, kan du se at der under title og linket står en tekst. 

Det er Meta description.
Her har du mulighed for at fortælle mere om hvad besøgende kan finde på siden og gæt engang… Det læser Google også. Så her bruges også de søgeord du gerne vil findes på.

Overskrifter

Dine overskrifter på teksten på din hjemmeside kan kategoriseres som H1, H2, H3 osv. for at fortælle hvilket niveau overskriften er på. Brug af søgeord i overskrifterne er meget effektivt til at fortælle søgemaskinerne at det du har skrevet i din title og meta faktisk også er det din tekst handler om.

Derfor…

Tekst

Selvfølgelig skal dine søgeord indarbejdes i dine tekster, for at fortælle søgemaskinerne at det hele hænger sammen.

Brug dine søgeord i Titles, Meta descriptions, overskrifter og tekster

Okay, jeg kan godt forstå hvis du lige stod lidt af på den overskrift!

Men bare rolig, her kommer forklaringen…

Titles

Illustration af TitletagHer ser du hvordan en title ser ud i fanen på en browser.
Her er brugt søgeord som billeder, fremkald og print foto. Denne title er det du også ser i Googles søgeresultater

Søgeresultat til illustration af meta og titletag

Det er en super måde at fortælle Google hvad denne side handler om.

Meta Descriptions

Hvis du kigger på ovenstående billede af søgeresultatet, kan du se at der under title og linket står en tekst.

Det er Meta description.
Her har du mulighed for at fortælle mere om hvad besøgende kan finde på siden og gæt engang… Det læser Google også. Så her bruges også de søgeord du gerne vil findes på.

Overskrifter

Dine overskrifter på teksten på din hjemmeside kan kategoriseres som H1, H2, H3 osv. for at fortælle hvilket niveau overskriften er på. Brug af søgeord i overskrifterne er meget effektivt til at fortælle søgemaskinerne at det du har skrevet i din title og meta faktisk også er det din tekst handler om.

Derfor…

Tekst

Selvfølgelig skal dine søgeord indarbejdes i dine tekster, for at fortælle søgemaskinerne at det hele hænger sammen.

 

 

Linkbuilding bruges af Google til at ranke din hjemmeside

Linkbuilding er af af de måske vigtigste faktorer indenfor offpage SEO.

Linkbuilding handler om at få bygget links til din side fra andre sider.

Google bruger blandt andet links fra andre sider til at vurdere hvor godt indholdet på din hjemmeside er. Det er derfor en vigtig faktor for din placering på Google. 

Det mest almindelige er at hvis du leverer ydelser eller produkter til en samarbejdspartner eller god kunde, så kan du prøve at få virksomheden til at nævne din hjemmeside på deres side, og sende et link din vej. 

På den måde kan du få opbygget en god og solid linkprofil.

Nogle vælger den nemme vej og køber sig til links og for nogle virksomheder virker det. Men det er en dyr løsning og Google bliver bedre og bedre til at opspore det.

Går det galt, kan man ende med at blive ekskluderet fra søgemaskinerne og det kan være ret alvorligt.